Joga – wspólczesna praktyka

Jeśli zapytasz, czym dla mnie jest Joga, powiem Ci, że jest powstrzymywaniem fal umysłu (z sanskrytu citta vitti nirodhah), bo taka jest jej podstawowa definicja. Możesz mnie tez zapytać…

Możesz także mnie zapytać o to, czym dla mnie jest umysł (citta), a ja Cię zapytam, o który umysł ci chodzi: manas, rozumiany jako środek odbioru i przetwarzania wrażeń zmysłowych, świadomość intuicyjną, czyli buddhi, ośrodek wyższych funkcji poznawczych czy ego, ahamkarę.

Skrzywisz się i patrząc znacząco na muchę cudem krążącą po klimatyzowanym wnętrzu powiesz coś o postępie w rozumieniu natury ludzkiej i przewadze klasyfikacji umysłu wprowadzonej przez Junga, o wymuszonej ezoteryce dziwnych definicji, o kolorycie lokalnym i ogólnym braku dynamiki ćwiczeń powszechnie kojarzonych z jogą. A kiedy wypowiesz już wszystkie opinie własne i zasłyszane, sformułujesz wątpliwości, licząc że je natychmiast rozwieję, zawiedziesz się moją niechęcią do sprowadzenia metody do rozciągania mięśni, to ucichniesz i od niechcenia będziesz patrzył na brzęczącą muchę. I właśnie wtedy wejdziesz w mój świat: uważnej obserwacji, działania przez nie-działanie, spokojnego rytmu oddechu, stanu, w którym możliwy jest kontakt ze swoimi prawdziwymi potrzebami, uświadomienie tego, co dzieje się z Twoim ciałem. To właśnie jest Joga. Cała reszta: ćwiczenia, sekwencje, techniki kontemplacji i medytacji to narzędzia, które mają Ci pomóc w nawiązaniu kontaktu z samym sobą. Każda kultura bazuje na nieco innym systemie wartości. Do każdego zagadnienia można podejść z kilku różnych stron. Świat cywilizacji zachodniej, przykładający niezmierną wagę do osiągnięć racjonalnej i logicznej epoki oświecenia w swoich poszukiwaniach w dużej mierze opiera się na empiryce, na tym co mierzalne, materialne, fizyczne. Myślę, że dlatego właśnie ze wszystkich elementów oferowanych przez jogę, na pierwszy plan wysunęła się hatha- joga, czyli praktyka poprzez ćwiczenie ciała. Już Pascal powiedział, że ludzie żyją albo przyszłością, alb przeszłością, a tymczasem tym, co naprawdę istnieje jest teraźniejszość.

Ciało istnieje w teraźniejszości. Poprzez pracę z nim, wsłuchanie się w jego potrzeby, zaczynamy dostrzegać emocje i rozumieć ich przyczyny. Mówiąc językiem współczesnej psychologii, jesteśmy „tutaj i teraz”. Właściwa praktyka jogi, która wymyka się kategoriom ocen stopnia doskonałości wykonywanej asany (pozycji), pozwala równocześnie pracować na planie fizycznym, intelektualnym i emocjonalnym, dając osobie ćwiczącej pełne zrozumienie tego, co się dzieje w jej ciele, głowie, w relacjach z innymi i z samym sobą. To droga, którą czasami idziemy szybko i łatwo, czasami potykamy się o kamienie, a kiedy indziej odpoczywamy obserwując wędrówkę innych ludzi. Właściwe podejście do praktyki, z akceptacją i otwartością na to, co może nas tam spotkać, daje siłę, energię, porusza i uzdrawia ciało, emocje i duszę. Zaczynamy działać z poziomu serca.

Joga metodą Sivanandy jest często nazywana jogą integralną, ponieważ łączy w sobie pracę na wszystkich trzech wspomnianych planach. Posiadając korzenie w starożytnej tradycji indyjskiej jest równocześnie metodą opracowaną na potrzeby cywilizacji zachodniej, a dzięki temu pozwala spokojnie i bezpiecznie wchodzić na ścieżkę praktyki.

Praktyka Jogi metodą Sivanandy zasadza się na 5 głównych punktach:

1. Prawidłowe ćwiczenia – asany

2. Prawidłowe oddychanie – pranayamy

3. Prawidłowa relaksacja

4. Prawidłowa dieta

5. Pozytywne myślenie i medytacja (Vedanta i Dhyana)

(więcej na ten temat można przeczytać na oficjalnej stronie Jogi metodą Sivanandy) Zajęcia trwają 1,5 godziny. Obejmują asany, pranayamy, relaksacje oraz elementy medytacji i pracę z mantrami. Wykonywane asany dobrane są w taki sposób, aby wzajemnie się dopełniając, działały na całe ciało, dzięki czemu pobudzają do pracy wszystkie gruczoły i narządy wewnętrzne.  Taka praktyka zapewnia odpowiednie rozgrzanie i rozciągnięcie mięśni, ochronę przed kontuzjami, oraz większą łatwość wchodzenia w kolejne pozycje. Specyficzny rytm zajęć sprzyja lepszej koncentracji i wewnętrznemu skupieniu. Praca na sesjach jest działaniem indywidualnym. Każdy człowiek posiada inne ciało, mierzy się z innymi problemami, ma do pokonania inne wyzwania. Nie istnieje pojęcie wzoru asany. Wejście w asanę lub przygotowanie do niej to praca na kilku poziomach równocześnie. To pewna idea, która wychodząc z wnętrza człowieka, materializuje się na planie fizycznym w taki lub inny sposób, wywołując określony efekt zdrowotny i emocjonalny. Idea potrzebuje czasu aby dojrzeć i ujrzeć światło dzienne. Tak samo człowiek praktykujący jogę, pracuje z ideą asany najpierw na poziomie wewnętrznym. Akceptacja idei i znalezienie dla niej miejsca we własnym wnętrzu owocuje coraz doskonalszym jej wykonaniem na planie cielesnym. To praca od środka na zewnątrz, a nie odwrotnie. Chwila,  w której porzucimy ocenianie i porównywanie, sekunda w której znajdziemy w sobie przyzwolenie na zrobienie kolejnego kroku w praktyce lub cofnięcie się w niej, jest naszym osobistym zwycięstwem.

W trakcie zajęć, nie stosuje się żadnych dodatkowych przyrządów.

[av_button_big label=’Sprawdzam’ description_pos=’below’ link=’page,30′ link_target=” icon_select=’yes-left-icon’ icon=’ue82b’ font=’entypo-fontello’ custom_font=’#ffffff’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ color_hover=’custom’ custom_bg_hover=’#6c4682′ av_uid=’av-udui’]
Jeśli chcesz rozpocząć przygodę z Jogą, sprawdź co dla Ciebie przygotowaliśmy
[/av_button_big]